مدیریت امور سامانه ها

واحد مدیریت امور سامانه ­ها، به مدیریت، نظارت و تسهیل فرایندهای آموزشی سامانه­ ها در دانشگاه می پردازد.  هدف از مدیریت سامانه­ ها این است که فناوری و زیرساخت‌ها را به درستی در حال اجرا نگه دارد. در عصر ارتباطات، سرعت انتقال داده و اطلاعات، الکترونیکی کردن وظایف از اهمیت بسیار برخوردار است. با بهره‌گیری از شیوه‌های جدید تبادل اطلاعات، صرف حداقل هزینه و نیروی انسانی، یک سیستم خدمات رسانی پرسرعت با حداکثر تاثیرگذاری و دامنه نفوذ به وجود آمد. به این ترتیب، کاربران با استفاده از ابزارهای الکترونیکی، سازمان را در جهت رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی شده هدایت می‌کنند.

  • سیستم مدیریت یادگیری (LMS) نوید هوشمند

سیستم مدیریت یادگیری نوید

 سيستم ­هاي مديريت یادگیری (LMS: Learning Management System) اصلی­ترین زیرساخت کلیدی و ضروری برای استقرار و توسعه یادگیری الکترونیکی محسوب می­شوند. اين سيستم ­هاي نرم افزاري کلیه امور به كارگيري، ثبت نام، ‌مديريت، پيگيري و کنترل فعالیت­ های استادان و فراگیران، ارائه برنامه ­ها و طرح درس ­ها، ‌برقراري انواع تعامل (فراگيران با يكديگر، با محتواهاي الکترونیکی و با استادان)، پرسش و پاسخ، ارزشيابي ­های تکوینی و نهایی ... را انجام مي ­دهند.

  • موکس کشوری آرمان

سایت موکس کشوری آرمان

موکس یکی از رویکردهای پداگوژیک نوین است که نوع پارادیم یاددهی-یادگیری آن، حوزه آموزش را تحت تاثیر خود قرار داده است. شیوه ارائه آموزش در موکس ­ها، مشخصات زیر را دارد:

  1. آموزش در قالب پودمان (Course) ارائه می­شود. یک پودمان کاملا ساختارمند بوده و دارای زمان، ارزشیابی، تکالیف و خودآزمون ­ها است.
  2. از طریق اینترنت ارائه می شود.
  3. منطق آزاد دارد. این امر به دو معناست. یکی اینکه افراد فارغ از زمینه تحصیلی و یا شغلی می توانند به طور آزاد در پودمان­ ها شرکت کنند و دیگر اینکه پودمان ­ها عمدتا رایگان هستند و در انتهای دوره و در صورت قبولی، در صورت تمایل مخاطب، برای اخذ گواهی هزینه دریافت می ­شود.
  4. تعداد شرکت کنندگان در هر پودمان می­ تواند بسیار زیاد باشد.

از جمله معروف­ ترین موکس ­ها در دنیا می­توان به coursera و edX اشاره کرد که در قالب کنسرسیومی از دانشگاه ­های معتبر و تراز اول شکل گرفته ­اند. موکس­ های غنی و پر کاربر علاوه بر اهداف آموزشی، اهداف دیگری را نیز دنبال می­کنند که اهم آنها مسائل فرهنگی، زبانی و تحکیم مرجعیت علمی متولیان آن است. لذا در کشورهای غیر انگلیسی زبان مانند فرانسه، روسیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و ... نیز راه اندازی بسترهای موکس مد نظر قرار گرفته است.

همانطور که ذکر شد موکس ­های موفق دنیا همگی با مشارکت تعداد زیادی دانشگاه مطرح، اداره می­شوند. این امر علاوه بر اینکه سبب می­شود که از نظر محتوایی غنی و متنوع باشند، این امکان را فراهم می ­آورد که نظام اعتباربخشی (Accreditation) سخت­گیرانه ­ای نيز در رابطه با ارائه دهندگان پودمان­ ها و شیوه ارائه آموزش داشته باشند.

یکی از الزامات بسته توسعه آموزش مجازی در علوم پزشکی از بسته­ های طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، راه اندازی بستر موکس ملی با عنوان آرمان (آموزش رایانه­ای ملی انبوه و نوین) بود که انجام آن به دانشگاه علوم پزشکی هوشمند واگذار گردید. هم اکنون این سامانه صدها آموزه و ده­ ها درس از دروس رشته­ های گروه علوم پزشکی را در بر دارد و آنها را به طور رایگان در اختیار کلیه دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه ­ها و دانشکده ­های علوم پزشکی و سایر علاقه­ مندان در کشور قرار داده است.

  • سامانه آموزش مداوم حرفه­اي (Electronic Continuous Professional Develpement)

سایت سامانه آموزش مداوم حرفه ای

اين سامانه بر اساس مصوبه هیأت امناي دانشگاه مبني بر طراحي و راه ­اندازي نرم افزار ویژه آموزش مجازی با تعامل فراگیر-محتوا تهیه شده است.

در اين سامانه كه علاوه بر LMS يك سامانه مديريت محتواي الكترونيكي (LCMS: Learning Content Management System) است که مي ­توان يادگيري الكترونيكي شخصي سازي شده (Personalized learning) را ارائه كرد.

در حال حاضر صدها برنامه بر روي اين سامانه در حال ارائه است كه از آن جمله مي­توان به موارد زير اشاره كرد:

  1. برنامه‏ های توسعه فناوری سلامت دفتر توسعه فناوری سلامت معاونت تحقیقات و فناوری (شامل 140 کارگاه آموزشی)
  2. برنامه ‏ی آموزشی ICDL
  3. برنامه ‏های مربوط به آسیب‏ های اجتماعی برای مردم عامه
  4. برنامه­ هاي آموزش مداوم اينترنتي جامعه علوم پزشكي
  5. .....