مدیریت امور سامانه ها
واحد مدیریت امور سامانه ها، به مدیریت، نظارت و تسهیل فرایندهای آموزشی سامانه ها در دانشگاه می پردازد. هدف از مدیریت سامانه ها این است که فناوری و زیرساختها را به درستی در حال اجرا نگه دارد. در عصر ارتباطات، سرعت انتقال داده و اطلاعات، الکترونیکی کردن وظایف از اهمیت بسیار برخوردار است. با بهرهگیری از شیوههای جدید تبادل اطلاعات، صرف حداقل هزینه و نیروی انسانی، یک سیستم خدمات رسانی پرسرعت با حداکثر تاثیرگذاری و دامنه نفوذ به وجود آمد. به این ترتیب، کاربران با استفاده از ابزارهای الکترونیکی، سازمان را در جهت رسیدن به اهداف برنامهریزی شده هدایت میکنند.
- سیستم مدیریت یادگیری (LMS) نوید هوشمند
سيستم هاي مديريت یادگیری (LMS: Learning Management System) اصلیترین زیرساخت کلیدی و ضروری برای استقرار و توسعه یادگیری الکترونیکی محسوب میشوند. اين سيستم هاي نرم افزاري کلیه امور به كارگيري، ثبت نام، مديريت، پيگيري و کنترل فعالیت های استادان و فراگیران، ارائه برنامه ها و طرح درس ها، برقراري انواع تعامل (فراگيران با يكديگر، با محتواهاي الکترونیکی و با استادان)، پرسش و پاسخ، ارزشيابي های تکوینی و نهایی ... را انجام مي دهند.
- موکس کشوری آرمان
موکس یکی از رویکردهای پداگوژیک نوین است که نوع پارادیم یاددهی-یادگیری آن، حوزه آموزش را تحت تاثیر خود قرار داده است. شیوه ارائه آموزش در موکس ها، مشخصات زیر را دارد:
- آموزش در قالب پودمان (Course) ارائه میشود. یک پودمان کاملا ساختارمند بوده و دارای زمان، ارزشیابی، تکالیف و خودآزمون ها است.
- از طریق اینترنت ارائه می شود.
- منطق آزاد دارد. این امر به دو معناست. یکی اینکه افراد فارغ از زمینه تحصیلی و یا شغلی می توانند به طور آزاد در پودمان ها شرکت کنند و دیگر اینکه پودمان ها عمدتا رایگان هستند و در انتهای دوره و در صورت قبولی، در صورت تمایل مخاطب، برای اخذ گواهی هزینه دریافت می شود.
- تعداد شرکت کنندگان در هر پودمان می تواند بسیار زیاد باشد.
از جمله معروف ترین موکس ها در دنیا میتوان به coursera و edX اشاره کرد که در قالب کنسرسیومی از دانشگاه های معتبر و تراز اول شکل گرفته اند. موکس های غنی و پر کاربر علاوه بر اهداف آموزشی، اهداف دیگری را نیز دنبال میکنند که اهم آنها مسائل فرهنگی، زبانی و تحکیم مرجعیت علمی متولیان آن است. لذا در کشورهای غیر انگلیسی زبان مانند فرانسه، روسیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و ... نیز راه اندازی بسترهای موکس مد نظر قرار گرفته است.
همانطور که ذکر شد موکس های موفق دنیا همگی با مشارکت تعداد زیادی دانشگاه مطرح، اداره میشوند. این امر علاوه بر اینکه سبب میشود که از نظر محتوایی غنی و متنوع باشند، این امکان را فراهم می آورد که نظام اعتباربخشی (Accreditation) سختگیرانه ای نيز در رابطه با ارائه دهندگان پودمان ها و شیوه ارائه آموزش داشته باشند.
یکی از الزامات بسته توسعه آموزش مجازی در علوم پزشکی از بسته های طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، راه اندازی بستر موکس ملی با عنوان آرمان (آموزش رایانهای ملی انبوه و نوین) بود که انجام آن به دانشگاه علوم پزشکی هوشمند واگذار گردید. هم اکنون این سامانه صدها آموزه و ده ها درس از دروس رشته های گروه علوم پزشکی را در بر دارد و آنها را به طور رایگان در اختیار کلیه دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و سایر علاقه مندان در کشور قرار داده است.
- سامانه آموزش مداوم حرفهاي (Electronic Continuous Professional Develpement)
سایت سامانه آموزش مداوم حرفه ای
اين سامانه بر اساس مصوبه هیأت امناي دانشگاه مبني بر طراحي و راه اندازي نرم افزار ویژه آموزش مجازی با تعامل فراگیر-محتوا تهیه شده است.
در اين سامانه كه علاوه بر LMS يك سامانه مديريت محتواي الكترونيكي (LCMS: Learning Content Management System) است که مي توان يادگيري الكترونيكي شخصي سازي شده (Personalized learning) را ارائه كرد.
در حال حاضر صدها برنامه بر روي اين سامانه در حال ارائه است كه از آن جمله ميتوان به موارد زير اشاره كرد:
- برنامه های توسعه فناوری سلامت دفتر توسعه فناوری سلامت معاونت تحقیقات و فناوری (شامل 140 کارگاه آموزشی)
- برنامه ی آموزشی ICDL
- برنامه های مربوط به آسیب های اجتماعی برای مردم عامه
- برنامه هاي آموزش مداوم اينترنتي جامعه علوم پزشكي
- .....