• 1395/03/19 - 05:52
  • بازدید: 323
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

معرفی سامانه راند مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دانشگاه علوم پزشکی تهران اولین سامانه راند مجازی کشور را با رویکرد سازاگرایی (Constructivism) طراحی و مستقر نمود. این سامانه با عنوان سرمد (مخفف سامانه راند مجازی دانشگاه) شناخته می شود.

30

معرفی سامانه راند مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهرانsarmad.tums.ac.ir

 با آغاز موج دوم یادگیری الکترونیکی با عنوان یادگیری ترکیبی (Blended Learning) در جهان، استفاده کمک آموزشی از امکانات مجازی در آموزش­های بالینی نیز روز به روز توسعه پیدا کرده است. مستندات موجود نشان می­دهد که با استفاده از یادگیری ترکیبی که در آن بهترین های دنیای مجازی در کنار بهترین های دنیای حضوری به بهره برداری می رسند، هم میزان رضایت و هم میزان یادگیری فراگیران به طور معنی داری افزایش می یابد.

در همین راستا در سال 1388 دانشگاه علوم پزشکی تهران تصمیم گرفت تا اولین سامانه راند مجازی کشور را با رویکرد سازاگرایی (Constructivism) طراحی و مستقر نماید. این سامانه با عنوان سرمد (مخفف سامانه راند مجازی دانشگاه) شناخته می شود. سرمد با هدف فراهم سازی فضایی مجازی برای بحث و تبادل نظر دانشجویان، دستیاران، استادان و دانش آموختگان سراسر کشور طراحی شده است. هدف اين سايت آموزش مخاطبان در برخورد، تشخيص و درمان بيماري هاي مختلف و موارد نادر و همچنین برخورد با موارد اخلاقي است. در رشته های بالینی، یکی از مشکلات آموزش، عدم مواجهه دانشجویان با برخی از موارد بیماری در زمان گذراندن بخش مربوطه یا عدم امکان بحث و گفتگو در زمینه های خاص تخصصی است. محیط مجازی سرمد این امکان را فراهم می آورد. علاوه بر موارد بالینی، موضوعات علمی مختلف در رشته ­های علوم پزشکی نیز در این سامانه به بحث گذاشته می­شود.

در اين سايت موارد بيماري معرفي شده و كاربران سايت مي توانند زير نظر استاد مربوطه به بحث و تبادل نظر در مورد آن بپردازند. 

نسخه اول:

نسخه اول سرمد در سال 1389 به بهره برداری رسید. متخصصین آموزش مجازی دفتر آموزش از راه دور دانشگاه، ایده اولیه را پرورش داده و در یک کار تیمی، آن را به فرمتی قابل ارائه در سطح دانشگاه ارتقا دادند. سپس با حمایت مدیران وقت حوزه معاونت آموزشی و مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه سامانه نسخه اول به بهره برداری رسید. در این سایت تعداد زیادی از دانشجویان و استادان دانشگاه و نیز کاربرانی از سایر دانشگاه ها فعالیت داشته اند و بیش از 250 مورد راند مجازی در سایت (نسخه اول) ارائه شده است. این نسخه در جشنواره شهید مطهری 1392 موفق به دریافت جایزه فرایند برتر آموزش کشور شد. متولیان و همکاران نسخه اول دکتر ریتا مجتهدزاده، دکتر آیین محمدي، سعید پورحسن، دکتر امیرهوشنگ امیدواری، دکتر حسین کشاورز، دکتر امیرحسین امامی و دکتر سیدناصر استاد در دریافت جایزه سهیم بودند.  

نسخه دوم:

با راه اندازی دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، لزوم تدوین نسخه دوم سرمد با شان ارائه کشوری و رفع نیازهای خاص کاربران احساس شد. نسخه دوم سرمد مصادف با روز دانشجو در سال 1392 به بهره برداری رسید. از افراد تاثیرگذار در طراحی نسخه دوم می توان به دکتر آزاده شعبانی و مهندس شراره برهانی از کارشناسان دانشکده مجازی اشاره کرد.

فرآیند آموزشی سرمد:

در سرمد فرایند راندهای بالینی و حل مسأله در حوزه­ های غیر بالینی شبیه سازی می­شود. بدین ترتیب که اعضای هیات علمی می توانند یک مسأله قابل بحث یا یک مورد بيماري (case) را در سامانه بارگزاری کنند. اطلاعات لازم اولیه در اختیار دانشجویان قرار می گیرد و دانشجویان در مدت زمانی که مورد طرح شده، فعال است، زير نظر استاد مربوطه به بحث و تبادل نظر در مورد آن می­پردازند. در نهایت با هدایت استاد در پایان زمان مقرر، مورد جمع بندی شده و  برای استفاده های بعدی به آرشیو منتقل می شود.

از دیگر امکانات این سامانه اختصاص کلاس­های درس است. در این کلاس ها، موارد طرح شده فقط در دسترس دانشجویان یا کاربران مشخصی که عضو کلاس هستند، قرار می­گیرد. این امکان به خصوص برای کاربری آموزشی گسترده در سطح دانشگاه و پوشش "بایدهای آموزشی" که به طور عادی دانشجویان در بخش­های تخصصی با آنها مواجهه ندارند، فراهم شده است. در کنار فرایندهای آموزشی فوق امکانات جذاب دیگری نیز در سرمد فراهم شده است که مهمترین آنها عبارتند از:

·        ارائه تصویر پزشکی ماه و نظرسنجی برای تشخیص

·        ارائه نکات کلیدی بالینی و غیربالینی

·        معرفی و تقدیر از دانشجوی برگزیده در هر مورد

·        امکان ارائه موارد به هر دو زبان فارسی و انگلیسی

·        امکان استفاده رایگان استادان، دانشجویان، دستیاران و دانش آموختگان سراسر کشور

·        امکان همکاری استادان خارج از کشور برای ارائه موارد در سامانه و هدایت بحث

برای ورود به سامانه استادان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران میتوانند با نام کاربری و رمز عبور "سما" وارد سرمد شوند. سایر دانشجویان و فارغ التحصیلان نیز باید به قسمت ثبت نام سایت "سرمد"مراجعه کرده و به راحتی با تکمیل تمام فیلدهای درخواستی، شامل اطلاعات شخصی و تحصیلاتی، در سایت ثبت نام کنند.

استادان سایر دانشگاه ها نیز می توانند به عنوان مولفین سرمد در سامانه فعالیت نمایند. در این صورت در سایت ثبت نام کرده و در فرایند ثبت نام، درخواست عضویت به عنوان مولف را می نمایند. مدیر سیستم درخواست را بررسی و تایید خواهد کرد.

تاکنون در نسخه دوم سرمد نیز بیش از 400 مورد راند مجازی عمومی و کلاس خصوصی برگزار شده است. تعدادی از این راندها در قالب تفاهم نامه های منعقد شده توسط استادان سایر دانشگاه های علوم پزشکی مانند آذربایجان غربی، بوشهر، شهرکرد، کرمانشاه، فسا و مازندران برگزار شده است. دانشکده مجازی همچنان از مشارکت سایر دانشگاه ها استقبال می کند و این امکان به شکل رایگان در اختیار استادان و دانشجویان سایر دانشگاه ها قرار دارد. در حال حاضر بیش از 1500 دانشجو از سراسر کشور عضو سامانه سرمد هستند.

 هم اکنون با توجه به استقبال بالا و درخواست های رسیده، دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران درصدد تهیه نسخه تحت موبایل سامانه است.

  • گروه خبری : گروه های مطالب
کلمات کلیدی:

تصاویر

SARMAD01 SARMAD02

اطلاعیه‌ها

آرشیو

امور دانشگاهی:جشنواره آموزشی علوم تشریح

05 اسفند 1402