• 1401/03/02 - 16:22
  • بازدید: 1904
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
دکتر اسلامی تبار:

در استفاده از هوش مصنوعی در مراقبت سلامت، برخی ملاحظات اخلاقی و اجتماعی جدی وجود دارند

به عنوان پلتفورمی از سلامت الکترونیک، هوش مصنوعی با سرعت در حال رشد و توسعه است

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مجازی-هفتمین کنفرانس حقوق سلامت با رویکرد الزامات اخلاقی و حقوقی کاربرد هوش مصنوعی در نظام سلامت روز دوشنبه 2 اردیبهشت ماه 1401 با همکاری گروه تخصصی حقوق سلامت معاونت امور دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی مجازی برگزار شد.

دکتر شهریار اسلامی تبار،عضو هیات علمی و مدیر گروه تخصصی حقوق سلامت دانشگاه در ابتدا پس از اعلام گزارش عملکرد گروه اظهار داشت: این همایش با موضوع حقوق سلامت با رویکرد الزامات اخلاقی و حقوقی هوش مصنوعی در نظام سلامت با توجه به مسیر پیش روی دانشگاه علوم پزشکی مجازی در زمینه هوش مصنوعی طراحی و اجرا شده است.

وی ادامه داد:  اکنون به واسطه استفاده از هوش مصنوعی شاهد موفقیت های بسیاری در وظایف بالینی، جمع آوری و استفاده از داده های فراوان، تجزیه و تحلیل آنها، شبکه های گسترده از سنسورها، علوم مربوط به نرولوژی و مغز و سایر فناوری ها بوده ایم.

دکتر اسلامی تبار بیان کرد: به عنوان پلتفورمی از سلامت الکترونیک، هوش مصنوعی با سرعت در حال رشد و توسعه است و کاربردهای موفقیت آمیز آن در حوزه سلامت الکترونیک کاملا مشهود می باشد.  استفاده از فناوری هوش مصنوعی در عرصه سلامت باعث پیشرفت های بزرگی در بسیاری از حوزه شده است.

 

 

ایشان در خصوص استفاده از هوش مصنوعی در مراقبت سلامت اذعان نمود: برخی ملاحظات اخلاقی و  اجتماعی جدی وجود دارند که عبارتند از رابطه متخصصان مراقبت سلامت و بیمار، دسترسی برابر به اطلاعات ضروری سلامت  و خدمات مراقبت سلامت مبتنی بر هوش مصنوعی و اعتماد عمومی به این روشها. به هر حال، شفافیت و توجیه پذیری این فناوری جدید برای مردم جوامع مختلف محل پرسش است.

مدیر گروه تخصصی حقوق سلامت گفت: گروه تخصصی حقوق سلامت جز یکی از هفت گروه اصلی است. فعالیت های این گروه باحضور دکتر آرش خجسته بیشتر از قبل شده و همچنان فعال تر خواهد بود. تا به الان شش همایش در راستای اهداف گروه داشته ایم و سعی داریم در همایش های بعدی تلاش برای ارزیابی و ارزشیابی در موضوعات متفاوت را داشته باشیم.

دکتر شهریار اسلامی تبار در خصوص اهداف تشکیل گروه تخصصی حقوق سلامت اظهار نمود: گروه تخصصی حقوق سلامت با هدف، کمک به تلطیف و بهبود فضای حقوقی حوزه سلامت، ارتباط صنعت با دانشگاه، پاسداری از حقوق بیماران و مصرف کنندگان خدمات مراقبت سلامت و کالاهای سلامت محور، ایجاد ارتباط میان علوم نظری و عملی و ارائه یک رشته علمی –کاربردی متناسب با نیاز امروز کشور در حوزه سلامت، تربیت نیروی انسانی متخصص و مجرب به منظور اطمینان از رعایت کلیه اصول و ضوابط اخلاقی و قانونی تشکیل شده است.

 

 

دکتر آرش خجسته، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مجازی در هفتمین همایش حقوق سلامت با رویکرد الزامات اخلاقی و حقوقی هوش مصنوعی در نظام سلامت بیان داشت: هوش مصنوعی برای ما براساس چشم انداز جدید دانشگاه امری جدید است. دانشگاه علوم پزشکی هوشمند، نسل جدیدی از دانشگاه های هزاره خواهد بود که علاوه بر وظایف قبل خود، در خصوص درمان دیجیتال، بیمارستان های هوشمند و غیره میتواند فعالیت کند. خوشبختانه در این امر در منطقه ما اولین دانشگاه علوم پزشکی مجازی هستیم.

دکتر خجسته ادامه داد: بحث ما در زمینه هوشمند شدن فقط سامانه داشتن نیست بلکه تبدیل شدن BRAWNS  به BRAINS است. حوزه بهداشت باید درگیر هوش مصنوعی شود. وقت آن است هر چه زودتر وارد حوزه دیجیتال شویم. ما تنها مرکز این خدمات برای دانشگاه های دیگر خواهیم شد. همچنین کمیته هوش مصنوعی برای اولین بار زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی مجازی برگزار شد.

 

 

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: قابل به ذکر است 7 تا 9 دی ماه در جزیره کیش اولین کنگره هوش مصنوعی را خواهیم داشت. همچنین کتاب دانشگاه هوشمند در نظام آموزش عالی سلامت رونمایی شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مجازی در آخر گفت:  با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص گام دوم انقلاب تمام تلاشمان را میکنیم تا عدالت در سیستم آموزشی برقرار شود.

در ادامه دکتر کدخدایی، دبیر کمیته هوش مصنوعی دانشگاه علوم پزشکی مجازی اذعان داشت: در زمینه هوش مصنوعی ما باید با علوم کامپیوتر شناختی و شبیه سازی آشنایی داشته باشیم و اینکه چطور باید این اطلاعات را پردازش کنیم. قابل ذکر است از سال 2014 مقالات زیادی در خصوص مسئولیت کار با هوش مصنوعی منتشر شده است و  سوال اینجاست که این مسئولیت چه کسی است؟ آیا با خود هوش مصنوعی است یا ارگانی که از آن استفاده میکند؟ در اینجا حقوق سلامت وارد عمل میشود.

وی افرود: استفاده از هوش مصنوعی از بدو تولد تا لحظه مرگ خواهد بود. آینده اقتصاد هوش مصنوعی در سال 2030 بالغ بر 200 میلیارد دلار است. همچنین یک درصد تولید ناخالص جهان روی هوش مصنوعی و بیشترین رشد در حوزه نرم افزاری در این موردخواهد بود. باید گفت جایگاه ایران براساس چشم انداز 1410 باید جز ده کشور اول باشد. در حال حاضر رتبه 12 را داریم.

 

 

دکتر کدخدایی در آخر گفت: سند راهبردی هوش مصنوعی در علوم پزشکی تهیه و منتشر شده که باهدف جهان شمولی شدن پیش خواهد رفت.

سپس دکتر بابک ثابت، معاون امور دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی مجازی، ضمن ابراز امیدواری در برگزاری به موقع این کنفرانس بیان کرد: بحث الکترونیک کردن داده، سلامت و حفظ اسرار داده های بیماران از اهم واجبات است. بر همین اساس در بحث حقوقی آن باید با دید بازتری عمل کرد. این کنفرانس جهت بازگشایی مسائل حقوقی پیش قدم شد و سند راه برای همگان خواهد بود.

دکتر سید احمد احمدی، معاون بین الملل گفت: شکل گیری یک سمینار کار ساده ای نخواهد بود و مبنا و اجرای آن برنامه ای زمانبر است و انگیزه زیادی میخواهد. حقوق سلامت حوزه ای بسیار گسترده است که کار با هوش مصنوعی در سلامت کاری جدید است که در دنیا با تغییرات به وجود آموده جایگاه ویژه ای دارد. این کنفرانس می تواند راه را باز کند و ما امیدواریم در حوزه بین الملل نیز عملکردی مناسب داشته باشیم چون کاربرد هوش مصنوعی به عمل انجام خواهد شد.

در پایان این کنفرانس بین المللی سخنرانانی از کشورهای آلمان، فرانسه، ترکیه و کانادا در خصوص بکارگیری هوش مصنوعی در تشخیصهای رادیولوژی، جراحی رباتیک در اورولوژی و غیره سخنانی را ایراد نمودند.

  • گروه خبری : ریاست
کلمات کلیدی:

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

اطلاعیه‌ها

آرشیو

امور دانشگاهی:جشنواره آموزشی علوم تشریح

05 اسفند 1402