• 1403/03/19 - 11:00
  • بازدید: 165
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
معاونت بین الملل

نخستین نشست تخصصی اسلام‌شناسی دانشگاه‌های کشورهای اسلامی

 

در نخستین وبینار از سلسله وبینار‌های تخصصی اسلام‌شناسی دانشگاه‌های کشورهای اسلامی که به همت سازمان بین‌المللی سینوو برگزار شد، تأثیر مناسک حج بر سلامت جسمی و روانی مسلمانان با حضور دکتر سیداحمد احمدی، معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی هوشمند و دکتر محمد سلیمان، رئیس اداره معارف اسلامی دانشگاه تربوکای اندونزی مورد بررسی قرار گرفت. این نشست که به صورت مجازی و به زبان انگلیسی برگزار شد، میزبان شرکت کنندگانی از سراسر دانشگاه های کشورهای اسلامی بود.

دکتر سیداحمد احمدی، در این نشست به اهمیت سلامت معنوی به عنوان یکی از ارکان سلامت از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی اشاره کرد. وی توضیح داد که سلامت معنوی بر ارزش‌ها و باورهای انسان استوار است و هدف زندگی انسان را فراهم می‌کند. او بیان کرد که آیین حج نه تنها از جنبه‌های مذهبی، زیارتی، تاریخی و فرهنگی ارزشمند است، بلکه تأثیرات مثبتی بر سلامت جسمی و روانی مسلمانان دارد. دکتر احمدی افزود که نگریستن به مکان‌های مقدسی چون کعبه و مسجدالحرام و انجام مناسک حج، احساس تعظیم و تسلیم در پیشگاه پروردگار را در انسان تقویت می‌کند. همچنین، اعمالی مانند اقامه نماز، گوش دادن به تلاوت آیات قرآن و روزه‌داری، ایمان فرد را تقویت و روان او را از آلودگی‌ها پاک می‌کند. او تأکید کرد که حج، با فراهم آوردن فرصتی برای تقویت پیوندهای دوستی و برادری، حس اتحاد و مهربانی را میان مسلمانان افزایش می‌دهد.

دکتر محمد سلیمان نیز در سخنان خود به جایگاه حج در مطالعات جامعه‌شناسی در اندونزی پرداخت. او اشاره کرد که دوره انتظار برای حج در اندونزی بسته به منطقه بین 16 تا 37 سال متغیر است، که نشان از اشتیاق بالای مردم اندونزی برای انجام این فریضه دینی دارد. وی با استناد به آیات قرآن، زوایای معنوی حج را توضیح داد و بیان کرد که پوشیدن احرام و انجام مناسکی مانند طواف و سعی، نمادی از تحمل سختی‌ها و توکل به خداست. او همچنین تأکید کرد که حج باعث بهبود سلامت قلب و عروق از طریق افزایش فعالیت بدنی و تقویت عضلات و مفاصل می‌شود.

این نشست با همکاری و پشتیبانی شش دانشگاه از کشورهای اسلامی و سازمان‌های مختلف بین‌المللی برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این زنجیره نشست‌های تخصصی، در صورت موفقیت در آزمون نهایی، گواهینامه بین‌المللی اسلام‌شناسی دریافت خواهند کرد. سازمان بین‌المللی سینوو که میزبان این نشست‌ها است، با هدف ارتقاء آموزش عالی و توانمندسازی آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و مهارتی جهان اسلام فعالیت می‌کند. این سازمان با حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، تلاش می‌کند تا با استفاده از فناوری‌های هوشمند، دانش و اندیشه را در جهان اسلام گسترش دهد.

  • گروه خبری :
کلمات کلیدی:

تصاویر

اطلاعیه‌ها

آرشیو

امور دانشگاهی:جشنواره آموزشی علوم تشریح

05 اسفند 1402