امور دانشگاهی
طراحی و اجرای انیمیشنهای سهبعدی تعاملی وایر بندینگ ارتودنسی؛ گامی نوین در آموزش دندانپزشکی

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی زنجان، دکتر آذین نوریان و دکتر مصطفی شیخی با حمایت مالی مدیریت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند، موفق به طراحی، اجرا و ارزشیابی انیمیشنهای سهبعدی تعاملی در حوزه آموزش مهارتهای وایر بندینگ ارتودنسی شدند. این پژوهش با عنوان "طراحی، اجرا و ارزشیابی انیمیشنهای سه بعدی تعاملی وایر بندینگ ارتودنسی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان" که در دانشگاه علوم پزشکی هوشمند تصویب و در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجام گرفته، یک محتوای کمکآموزشی نوآورانه است که به یادگیری عملی دانشجویان دندانپزشکی کمک شایانی میکند.
هدف اصلی این پژوهش، استفاده از فناوریهای آموزشی پیشرفته بهمنظور بهبود فرآیند یادگیری دانشجویان بوده است. انیمیشنهای سهبعدی تعاملی امکان تجربهی یادگیری زنده و مؤثر را فراهم کرده و به دانشجویان این فرصت را میدهد تا مفاهیم پیچیده را از طریق تعامل با محتوا بهتر درک کنند. از مزایای این انیمیشنها میتوان به قابلیت تغییر زاویه دید، مکث و ادامه پخش انیمیشن، و دستکاری اشیاء در فضای سهبعدی اشاره کرد..
مزایای آموزشی این طرح:
این انیمیشنها ویژگیهایی دارند که یادگیری را برای دانشجویان دندانپزشکی سادهتر و جذابتر میکند. از جمله این ویژگیها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- سادهسازی مفاهیم پیچیده از طریق نمایش بصری و تعاملی
- افزایش مشارکت دانشجویان در فرآیند یادگیری
- کاهش نیاز به تکرار آموزشهای حضوری توسط اساتید
- کاهش هزینههای مرتبط با مواد مصرفی و تجهیزات دندانپزشکی
کاربردها و آیندهنگری
با توجه به نتایج موفقیتآمیز، انیمیشنهای سهبعدی تعاملی بهعنوان یک ابزار آموزشی مکمل در کنار روشهای سنتی تدریس پیشنهاد میشوند. این فناوری میتواند در سایر حوزههای آموزش پزشکی نیز گسترش یابد و بهعنوان راهکاری مؤثر برای بهبود یادگیری دروس عملی و تئوری مورد استفاده قرار گیرد.
این طرح که در سومین فراخوان طرح های توسعه ای دانشگاه علوم پزشکی هوشمند مورد تایید قرار گرفت و موفق به دریافت گرنت این دانشگاه گردید، گامی نوین در راستای بهرهگیری از فناوریهای نوین آموزشی در آموزش علوم پزشکی به شمار میآید و میتواند بهعنوان یک الگوی موفق در سایر دانشگاهها نیز اجرایی شود.
نظر دهید