• 1403/10/04 - 09:55
  • بازدید: 101
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
ریاست

دانشگاه علوم پزشکی هوشمند یکی از قطب‌های اصلی آموزش الکترونیکی در علوم پزشکی کشور

مدیر گروه یادگیری الکترونیک دانشگاه گفت: انتظار می‌رود در آینده گروه یادگیری الکترونیکی با تکیه بر توانمندی‌های اعضای هیئت علمی و دانشجویان، به یکی از قطب‌های اصلی آموزش الکترونیکی در علوم پزشکی کشور تبدیل شده و با اهداف توسعه‌ای بلند مدت به پیشرفت آموزش مجازی علوم پزشکی در کشور کمک نماید.

 

گروه یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند، با هدف ارتقای کیفیت آموزش مجازی علوم پزشکی و همگامی با استانداردهای کشوری، از سال 1399 فعالیت خود را  با پذیرش یک دانشجو آغاز نمود. با پذیرش  دو دانشجوی جدید در سال 1400 و برنامه‌ریزی برای پذیرش مستقل شش دانشجوی جدید در دو سال  تحصیلی پیش رو، این گروه به سمت استقلال کامل حرکت خواهد کرد. در حال حاضر، گروه از حضور ۴ عضو هیئت علمی بهره‌مند است.

دکتر نوشین کهن، مدیر گروه یادگیری الکترونیکی در رابطه با محورهای برنامه توسعه‌ای کوتاه و بلند مدت برای گروه گفت: برنامه‌توسعه‌ای کوتاه‌مدت و بلندمدت این گروه بر اساس پنج محور اصلی شامل ارتقای کیفیت آموزشی، تقویت پژوهش، افزایش رضایت دانشجویان، ارتقای صلاحیت‌های هیئت علمی و هم‌راستایی با اهداف دانشگاه خواهد بود. این برنامه بر اساس پنج حوزه اصلی اعتباربخشی گروه‌های آموزشی، شامل رسالت و اهداف، برنامه آموزشی، پژوهش، فراگیران و هیئت علمی تمرکز خواهد داشت.

ایشان، هدف اصلی توسعه‌ای کوتاه مدت را همسو کردن فعالیت‌های خود با اهداف کلی، ماموریت و چشم انداز دانشگاه، ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش، افزایش مشارکت دانشجویان در پژوهش‌ها، جلب رضایت دانشجویان از خدمات آموزشی و در نهایت، ارتقای سطح علمی و حرفه‌ای اعضای هیئت علمی بیان کرد و افزود با این رویکرد، گروه تلاش می‌کند تا برنامه‌های آموزشی خود را با نیازهای بازار کار و استانداردهای بین‌المللی تطبیق داده و در راستای پیشرفت علمی و ارتقای کیفیت آموزش در کشور گام بردارد.

دکتر کهن هدف اصلی توسعه‌ای بلندمدت مدت گروه را تبدیل شدن به یک مرکز پیشرو در زمینه یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی در سطح ملی و بین‌المللی دانست و گفت: این گروه قصد دارد با تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر، ایجاد همکاری‌های گسترده با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی داخلی و خارجی، و افزایش سهم خود در تولید علم و فناوری، به یک مرجع معتبر در این حوزه تبدیل شود. با این رویکرد، گروه می‌تواند به پیشرفت آموزش مجازی علوم پزشکی در کشور کمک شایانی کند.

وی در رابطه با فناوری های نوین و هوش مصنوعی در برنامه‌های آینده گروه اضافه کرد با گسترش گروه و جذب هیئت علمی متخصص و دانشجویان جدید، قصد داریم با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین مانند یادگیری آنلاین، هوش مصنوعی و واقعیت مجازی، تحولی شگرف در آموزش ایجاد کنیم. با مشارکت فعال دانشجویان در پروژه‌های تحقیقاتی و بهره‌مندی از راهنمایی اساتید مجرب، آموزش را جذاب‌تر و شخصی‌تر خواهیم کرد. تحلیل داده‌ها به ما امکان می‌دهد تا کیفیت آموزش را به طور مداوم بهبود بخشیده و تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تری بگیریم. برای تحقق این هدف، نیازمند زیرساخت‌های قوی و برنامه‌های آموزشی مستمر هستیم. با ایجاد چنین محیطی پویا و انگیزه‌بخش، به دانشجویان کمک می‌کنیم تا به تمام پتانسیل خود دست یابند و آینده‌ای روشن در حوزه تخصصی خود رقم بزنند.

ایشان در مورد ابزارها یا شاخص‌هایی برای ارزیابی کیفیت آموزش در گروه یادگیری الکترونیکی اعلام کرد برای بهبود مستمر و ارزیابی دقیق برنامه، مقرر است کمیته‌ای متشکل از نمایندگان هیئت علمی و دانشجویان تشکیل شود. و این کمیته با برگزاری جلسات منظم و استفاده از شاخص‌های مشخص، پیشرفت برنامه را بررسی کرده و گزارش‌های دوره‌ای خود را به مدیر گروه ارائه خواهد داد. برای اجرای موفق این برنامه، نیاز به حمایت مالی کافی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی، پشتیبانی از پژوهش‌های دانشجویی و تأمین تجهیزات مورد نیاز است. همچنین، جذب اعضای هیئت علمی متخصص و همکاری فعال تمام اعضای گروه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

در پایان  چالش های مدیریتی و علمی و  حل آنها را اینگونه بیان نمود که برخی از چالش‌های رایج در گروه‌ یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، عبارت‌اند از کمبود منابع مالی، کمبود نیروی هیات علمی، تغییرات سریع فناوری، انتشار نتایج و تغییر اولویت‌ها. برای حل این چالش‌ها، می‌توان اولویت‌ها را مشخص کرد، برنامه‌ریزی مالی دقیق انجام داد، نیروی متخصص هیات علمی جذب کرد، ارتباط مؤثر برقرار کرد، آموزش مستمر برگزار کرد، برای انتشار نتایج برنامه‌ریزی کرد و انعطاف‌پذیر بود.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی هوشمند با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و آموزش آنلاین، می‌تواند تحولی عظیم در آموزش علوم پزشکی ایجاد کند. با شخصی‌سازی آموزش، توسعه تحقیقات بین‌المللی، ایجاد شبکه‌های دانش‌بنیان و ارتقای مداوم دانش، این دانشگاه می‌تواند به یک الگوی پیشرو در حوزه آموزش پزشکی تبدیل شود. علاوه بر این، با ایجاد محیطی پویا و تشویق به نوآوری، دانشگاه علوم پزشکی هوشمند می‌تواند به بهبود خدمات بهداشتی و درمانی کشور کمک کند.

شایان ذکر است دکتر نوشین کهن عضور هیات علمی و دانشیار دانشگاه، هم اکنون به عنوان مدیر گروه یادگیری الکترونیکی و رئیس مرکز مطالعات دانشگاه علوم پزشکی هوشمند فعالیت می نماید و از ابتدای تاسیس دانشگاه در زمینه های مختلف فعالیت های دانشگاه تلاش نموده و نقش موثری در توسعه آموزش پزشکی و نیز یادگیری الکترونی در علوم پزشکی داشته است.

 

تهیه خبر: هانیه زمانی

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند

  • گروه خبری : ریاست,آرشیو عکس

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید