• 1395/05/04 - 09:35
  • بازدید: 497
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

ارائه مدل دوره های پودمانی و کوتاه مدت آموزش پزشکی در فضای مجازی

ارائه مدل دوره های پودمانی و کوتاه مدت آموزش پزشکی در فضای مجازی از جمله امور واسپاری شده به دانشگاه علوم پزشکی ایران است که گزارش اقدامات انجام شده در نشست 95/4/28 توسط سرکار خانم دکتر دهناد و همکاران ایشان به شرح زیر ارائه شد:

39

ارائه مدل دوره های پودمانی و کوتاه مدت آموزش پزشکی در فضای مجازی از جمله امور واسپاری شده به دانشگاه علوم پزشکی ایران است که گزارش اقدامات انجام شده در نشست 95/4/28 توسط سرکار خانم دکتر دهناد و همکاران ایشان به شرح زیر ارائه شد:آموزش مجازی به عنوان نسل چهارم و پنجم آموزش از راه دور پاسخی به چالش های مطرح شده بوده که امکان یادگیری در هر زمینه anything برای هر فردanyone  و در هر زمان   anytimeو در هر مکان  anywhere را به صورت مادام العمر فراهم آورده است. یکی از رویکردی هایی که این امر را محقق می سازد ارائه دوره های کوتاه مدت و مجازی است.  در راستای تاسیس دانشگاه علوم پزشکی مجازي به عنوان یکی از محورهای بسته تحول و نوآوری، کار گروه دوره های کوتاه مدت و پودمانی موظف به انجام طرحی با عنوان " ارائه مدل دوره های پودمانی و کوتاه مدت آموزش پزشکی" شد.پژوهش حاضر از نوع مطالعات مروری به روش ترکیبی (Mixed method) است که در دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1395 انجام شد. در این مطالعه نمونه¬های انجام پژوهش دانشگاه و موسسات ارائه دهنده دوره¬های آموزش مجازی مرتبط با علوم پزشکی می باشند که بر اساس معیارهای ورود و جستجوی اولیه وب سایت های، نمونه ها انتخاب شدند. برای تعیین جزئیات مطالعه و جدول زمانبندی انجام پژوهش، تهیه فرم طبقه بندی جهت ساخت چک لیست جمع آوری داده¬ها و در نهایت آنالیز داده ها از پنل متخصصان استفاده شد. رویکرد آنالیز داده ها بر اساس آنالیز تماتیک و با استفاده از نرم افزار  بود.در نهایت جهت ارائه مدل توصیفی با توجه به نیاز چند جلسه نامینال گروپ با حضور متخصصان تشکیل شد.هدف از این مطالعه ارائه مدل برای دوره‌های پودمانی و کوتاه مدت آموزش پزشکی در فضای مجازی است. اهداف اختصاصي عبارتند از: بررسی دوره های پودمانی و کوتاه مدت مجازی در دانشگاه های جهان، بررسی دوره های پودمانی و کوتاه مدت مجازی در دانشگاه های ایران و ارائه الگو جهت دورهای پودمانی و کوتاه مدت آموزش پزشکی در فضای مجازی. یافته های این  پژوهش می تواند در اختیار سیاستگذاران  دانشگاه علوم پزشکی در فضای مجازی قرار گیرد تا در راه اندازی این دورها مورد استفاده قرار دهند.

اقدامات  انجام شده برای هدف اول: (بررسی دوره های آموزشی کوتاه مدت در دانشگاه های علوم پزشکی ایران)برای دستیابی به سایت های مرتبط، با کلیدواژه های دوره های آموزشی کوتاه مدت، آموزش مجازی، آموزش باز، آموزش از راه دور، دوره های پودمانی و دانشگاه مجازی به صورت ساده و ترکیبی با استفاده از عملگرهای بولی در پایگاه Google، yahoo، ASK، Bing  در سال 2015 و 2016 انجام شد .

معیارهای ورود و خروجدر این بررسی دانشگاه و موسسات ارائه دهنده دوره های کوتاه مدت مجازی مرتبط با بهداشت، سلامت و پزشکی که دوره آموزشی آن منجر به مدرک دانشگاهی (degree)  نمی شود و دوره زمانی زیر یک سال باشد، گنجانده شده است.اقدامات  انجام شده در خصوص هدف دوم:  (بررسی دوره های کوتاه مدت مجازی مرتبط با سلامت، بهداشت و پژشکی دانشگاه های جهان)ابتدا کلیدواژه ها و اصطلاحات اعم، اخص و برگزیده وابسته به آن ها انتخاب شد. کلیدواژه های انتخاب شده به صورت ساده و ترکیبی با استفاده از عملگرها ی بولی در موتورهای جستجو عمومی گوگل، یاهو به کار گرفته شد. در نهایت 29 سایتی که حاوی اطلاعات دانشگاه ها و موسسات ارائه دهنده دوره های مجازی است استخراج شد. در مرحله بعد فهرست دانشگاه های برتر ارائه دهنده دوره های مجازی  و الکترونیکی در سال 2014و 2015 استخراج شد. سپس  با در نظر گرفتن معیار های دارا بودن دوره های کوتاه مدت پودمانی در بازه زمانی یک ساله و کمتر در حوزه سلامت ، بهداشت و پزشکی دانشگاهها و موسسات مرتبط انتخاب شدند. که از بین آن ها 100دانشگاه اول و 25سایت موسسات ارائه دهنده دوره های کوتاه مدت انتخاب شدند. طی دو جلسه با حضور اعضای متخصص گروه،  برای استخراج اطلاعات دوره های کوتاه مدت مجازی ارائه شده در دانشگاهها و موسسات  منتخب چک لیستی مبنتی بر مراحل طراحی آموزشی (فعالیت های پیش از تدریس، فعالیت های حین تدریس، فعالیت های پس از تدریس) طراحی شد. برای یکسان سازی استفاده از چک لیست جلسه هماهنگی و توجیهی برای تکمیل کنندگان چک لیست برگزار شد. سپس اطلاعات  به دست آمده وارد نرم افزار اکسل و SPSS  شد.با بررسی دوره های آموزشی کوتاه مدت  در دانشگاه های علوم پزشکی ایران نتایج زیر بدست آمد. بقیه دوره های پودمانی منجر به مدرک و یا در زیر آموزش ضمن خدمت قرار می گیرند که از فهرست ما حذف شدند.با  بررسی دوره های کوتاه مدت مجازی مرتبط با سلامت، بهداشت و پژشکی دانشگاه های جهان نتایج زیر بدست آمد. طی 3 جلسه محققین داده های خام اولیه را ترجمه و بر اساس توافق نظر جمعی طبقه بندی شده. سپس فهرست تهیه شده به کارشناس ارشد کتابداری سپرده شد تا بر اساس  مش  آنلاین طبقه بندی شود.برای نهایی کردن طرح 4  جلسه برای ارائه مدل اولیه و 2 جلسه  نامینال گروپ برگزار خواهد شد و سپس نتایج با توجه به محیط کشور و ظرفیت های موجود اعلام خواهد شد. 

  • گروه خبری : گروه های مطالب
کلمات کلیدی:

اطلاعیه‌ها

آرشیو

امور دانشگاهی:جشنواره آموزشی علوم تشریح

05 اسفند 1402