• 1402/08/14 - 08:07
  • بازدید: 680
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
معاونت امور دانشگاهی

برگزاری سمینار دو روزه مدیران مراکز مطالعات و دفاتر توسعه آموزش (EDC و EDO)

مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند، در سمینار دو روزه مدیران مراکز مطالعات و دفاتر توسعه آموزش دانشگاه های علوم پزشکی کشور شرکت کرد.

 

این سمینار با مشارکت مدیرانEDC  وEDO دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و با حضور دکتر باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت، دکتر حسن زاده رئیس شورای عالی برنامه ریزی وزارت و دکتر حوریه محمدی رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت در تاریخ 9 و10آبان ۱۴۰۲ در محل ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار گردید.

از دانشگاه علوم پزشکی هوشمند دکتر بابک ثابت، معاون امور آموزشی دانشگاه، دکتر نوشین کهن، مدیر مرکز مطالعات و دو نفر از اعضای هیأت علمی همکار و کارشناس مسئول مرکز، مهندس سارا هادیان در این سمینار حضور داشتند.

دکتر ابوالفضل باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: مراکز مطالعات و دفاتر توسعه آموزش مغز متفکر دانشگاه ها هستند، در نتیجه توسعه آموزش پزشکی باید از مسیرEDC بگذرد.

ایشان با بیان اینکه EDC و EDO ها، مغز متفکر دانشگاه ها هستند، افزود: تمام توان برای تقویت این مراکز و حل چالش های موجود از جمله بحث ساماندهی ساختار سازمانی، ارتقاء و توانمندسازی اعضای هیئت علمی و تامین منابع انسانی به کار گرفته شود.

وی گفت: باید از مسیرEDC ، تمام اقدامات در حوزه توسعه آموزش علوم پزشکی بگذرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر جایگاه برجسته و مهم مراکز مطالعات و دفاتر توسعه آموزش، بیان کرد : این مراکز باید در دانشگاه‌ها به رسمیت شناخته شود و ساختار آن‌ها بر اساس نیاز به صورت قانونی شکل گیرد.

وی افزود : همچنین بخش‌های دانشجویی در EDC و EDO ها تقویت شود و درزمینه هویت بخشی این مراکز تلاش شود.

دکتر باقری فرد تصریح کرد: یکی از وظایف مهم EDC ها، ورود به بحث مطالعات درسی و کوریکولوم های آموزشی و انجام بررسی‌های کارشناسی بر روی آن است.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی؛ دکتر حوریه محمدی در نشست دو روزه مدیران مراکز مطالعات و دفاتر توسعه آموزش با بیان اینکه بیش از 500 مرکز  EDO  در دانشکده ها و بیمارستان های آموزشی و حدود 70 مرکز  EDC در دانشگاه های علوم پزشکی کشور وجود دارند، اظهار کرد: بایستی با هم افزایی و استفاده از تجارب مشترک، ارائه مشاوره های فردی و تقویت تعاملات و شبکه سازی به عنوان بازوهای اجرایی در رصد، پایش و حل مشکلات دانشگاه ها موثر باشند. وی بر حمایت و تقویت  کمیته‌های دانشجویی در مراکز مطالعات و دفاتر توسعه آموزش تاکید کرد و افزود: پیگیری بحث تشکیل کمیته دانشجویی، بررسی فرایندهای دانشجویی و تعامل دو سویه با دبیرخانه های تخصصی آموزشی و همچنین ایجاد کمیته تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین آموزشی از جمله برنامه‌های عملیاتی در دست اقدام است.

همچنین عنوان گردید بحث چارت سازمانی و نداشتن جایگاه قانونی، مهم ترین چالش مراکز مطالعات و دفاتر توسعه آموزش می باشد که باعث کاهش انگیزه اعضای هیئت علمی شده است بنابراین باید ساختار سازمانی این مراکز ساماندهی و شرح وظایف آنها بازنگری شود.

دکتر محمدی با اشاره به تغییرات ایجاد ‌شده در بحث داوری بیست و پنجمین همایش آموزش پزشکی و پانزدهمین جشنواره شهید مطهری از داوری فرایندهای دانش پژوهی جشنواره شهید مطهری سال 1403 خبر داد.

در دومین روز از سمینار مدیران مراکز مطالعات و دفاتر توسعه آموزش دانشکده‌ها و بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی در تاریخ 10 آبان ماه با برگزاری کارگروه های  تخصصی حیطه‌های مختلف و نشست‌های هم‌اندیشی دفاتر توسعه آموزش و با هدف بهبود عملکرد و ارتقاء کیفی مراکز مطالعات و دفاتر توسعه آموزش به کار خود ادامه داد.

 

کارگروه های تخصصی درحیطه‌های ساختار وتشکیلات، برنامه‌ریزی درسی، توانمندسازی، ارزشیابی دانشجو، ارزشیابی استاد، ارزشیابی برنامه، پژوهش و دانش پژوهی، آموزش پاسخگو، کمیته دانشجویی و فناوری‌های آموزشی برگزار شد.

 

گفتنی است دکتر بابک ثابت معاون امور آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند بعنوان عضو پنل نشست دفاتر توسعه آموزش و کارگروه تخصصی دوره کارورزی پزشک خانواده به بیان تجارب موفق کلان مناطق کشور و نیز ارائه تجربه در قالب سخنرانی در این سمینار حضور یافت که این سخنرانی مورد توجه و استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت.

  • گروه خبری : ریاست

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

اطلاعیه‌ها

آرشیو

:آغاز هفته سلامت 1403

01 اردیبهشت 1403

امور دانشگاهی:جشنواره آموزشی علوم تشریح

05 اسفند 1402