• 1400/08/26 - 10:02
  • بازدید: 460
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

جلسه معارفه دانشجويان جدید الورود دانشگاه علوم پزشکي مجازی

جلسه معارفه دانشجویان جدیدالورود دانشگاه با حضور مجازی ریاست دانشگاه و حضور سرپرست معاونت امور دانشگاهی و تنی چند از کارشناسان و پرسنل دانشگاه برگزار شد.

WhatsApp Image 2021-11-17 at 11.10.22 (1)

جلسه معارفه دانشجویان جدیدالورود دانشگاه با حضور مجازی ریاست دانشگاه و حضور سرپرست معاونت امور دانشگاهی و تنی چند از کارشناسان و پرسنل دانشگاه برگزار شد.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مجازی- جلسه معارفه دانشجویان جدیدالورود روز چهارشنبه 19 آبان ماه 1400 با حضور مجازی رئیس دانشگاه، دکتر سید ناصر استاد، سرپرست معاونت آموزشی، دکتر عیسی رضایی برگزار شد. دانشگاه علوم پزشکی مجازی دوره دکترای یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی را طی دو سال گذشته برگزار می کند.

این جلسه در ابتدا با صحبت های دکتر استاد ریاست محترم دانشگاه آغاز شد و در ادامه دکتر رضایی سرپرست معاونت آموزشی سخنانی را ایراد کردند.

متن پیام دکتر سید ناصر استاد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مجازی به شرح زیر است:

جهان امروز در موقعیتی به فعالیت خود ادامه می دهد که تغییرات سریع علمی و فن آوری بر تمام جنبه های زندگی انسان عصر جدید تأثیر گذاشته است. این تغییرات کمی و کیفی در عصر دیجیتال مستلزم تغییر پاردایم در رویکردها و نظریه های آموزشی و به تبع آن توسعه نوع جدیدی از فضای یاددهی و یادگیری است. مجموعه شواهد و دیدگاه های صاحب نظران، مؤید آن است که در آستانه‏ی قرن بیست و یکم مفروضات آموزش عالی گذشته، دیگر امکان حل مسائل عصر اطلاعات را ندارد و نمی تواند نسل جوان امروز را برای جهان پیچیده ای که در انتظار آنهاست، آماده کند.

به عبارت دیگر زمانی که رشد و توسعه علوم و جریان دانش، بیش از اندازه سریع و پیچیده می شود، ما نیازمند الگویی هستیم که به افراد امکان دهد، علی رغم سرعت و جریان، یادگرفته و به صورت بهینه عمل کنند. بنابراین زندگی حرفه ای در دنیای کنونی نیازمند آموزش عالی مبتنی بر دانایی، تحقیق و نوآوری است و استفاده از فناوری های جدید ارتباطی ما را در این امر یاری می کند و سبب  ارتقای کیفیت فرایند یاددهی- یادگیری، ایجاد فرصت های یادگیری برابر، توجه به تفاوت های فردی، کمال بخشیدن به خود و محیط پیرامون می گردد.

خوشبختانه با شکل گیری دانشگاه علوم پزشکی مجازی در راستای توسعه آموزش مجازی، جوانه های تغییر پاردایم تازه ای برای عبور از ایدئولوژی یک سویه معلم محوری به سوی ترویج رویکرد اجتماعی یادگیرنده محوری شکل گرفته است. این دانشگاه به عنوان پیشران نوآوری در آموزش علوم پزشکی و ارتقاء کیفیت فرایندهای یاددهی-یادگیری منطبق با مقتضیات زمان، تحقق عدالت در دسترسی به آموزش و تضمین کیفیت فرایندهای یاددهی-یادگیری در علوم پزشکی را در ماموریت خویش قرار داده است.  دانشگاه مجازی نه تنها بستر فنی و فرهنگی توسعه آموزش مجازی را فراهم کرده است، بلکه به عنوان محصول این تغییرات، سعی کرده است استانداردهای آموزش مجازی را در وجود خود مجسم کند.

از آنجایی که جنبه‌های فلسفی و تربیتی آموزش مجازی در آموزش عالی بیشتر از بحث پیرامون توسعه مؤلفه‌های فن‌آوری اهمیت دارد لازم است همراه با سیر تحول آموزش الکترونیکی، بازاندیشی در استفاده از ابزار و عبور از نقش فناوری «در» آموزش و «برای» آموزش به فناوری آموزشی در معنای طراحی آموزشی و تضمین کیفیت آموزش داشته باشیم. در این شرایط است که هم آموزش برانگیزندۀ و هم یادگیری اشتیاق‌آور می شود و کیفیت یادگیری ارتقاء پیدا می کند. به همین جهت راه اندازی و توسعه رشته های مرتبط با فضای مجازی و تربیت دانشجو در مقاطع مختلف و تولید شواهد پژوهشی آموزش مجازی از اولویت های دانشگاه بوده است. زیرا که بی شک ایران آباد، سرافراز و توسعه یافته با تلاش علمی، خلاقیت، ایمان و تعهد دانشجویان عزیز تحقق می یابد.

در ادامه دکتر عیسی رضایی ضمن بیان تاریخچه ایی از فلسفه ایجاد دانشگاه ها گفت: 

اساسا ایده دانشگاه چیست؟ دانشگاه به عنوان نهاد اجتماعی چه کارکردهایی دارد؟ دانشگاه قرن بیست و یکم چه ویژگی های دارد؟ هدف از تحصیل در دانشگاه چیست؟ دانشجوی واقعی چه کسی است؟ و به طور کلی چرا باید به فلسفه آموزش عالی پرداخت؟ ظاهرا پاسخ به این پرسش ها در خصوص دانشگاه به عنوان امری سهل و ممتنع، بدیهی به نظر می رسد.

اما این نکته قابل تامل است که از قرن هجدهم میلادی تاکنون درباره دانشگاه سخن ها و کتاب های بسیار گفته و نوشته شده است. متفکرانی نظیر افلاطون، کانت، یاسپرس، بارنت و دیگران به ایده دانشگاه پرداخته اند و سخن های متعارض متعددی را در این خصوص بیان کرده اند.

این همه توجه و تحقیق نشان می دهد که دانشگاه چیزی بیش از مکانی برای ارائه درس های رسمی و احیانا دشوار و پیچیده است. همانطور که یاسپرس بیان می کند در هر دانشگاه حقیقی سه عنصر آموزش آکادمیک، پژوهش علمی و عالمانه و حیات فرهنگی خلاقانه به طور جدایی ناپذیری به هم وابسته اند. یا به عقیده بارنت آموزش عالی به طور مرسوم بر پایه دو اصل بدیهی بنا شده است. یک: حقایق شناخته شده ای که به دانشجو عرضه می شود و از او انتظار می‌رود حفظ این حقایق را تضمین کند. دو: فضای بحث، استدلال و به نقد کشیدن حقایق به ظاهر اثبات شده؛ به عبارت دیگر به قول زیمنس در محیط آکادمیک دو نوع دانش جریان دارد. دانش سخت که در منابع مکتوب مدون یافت می شود و دانش نرم که در تعاملات و گفتگوها پدیدار می گردد و اتفاقا برای زندگی و کار در عصر دیجیتال این دانش نرم حائز اهمیت است.

همچنین درخصوص فرایند آموزش و یادگیری گفت: آموزش و یادگیری، به عنوان یکی از کارکردهای اصلی دانشگاه، امری پیچیده و دشواری است. آموزشی که به جان آدمی تبدیل نشود، یادگیری و تربیت به همراه ندارد. در نتیجه سرنوشت محتوم آن فراموشی است. هر چند ممکن است گاهی به مثابه ی مناسکی رسمی و اجباری برای عبور از ترم های تحصیلی لازم آید. یادگیری به مثابه ی مناسک، که برای رتبه و پایه و عبور از ترم های تحصیلی لازم است، شوقی در فرد بر نمی انگیزد. در نهاد آکادمیک این شوق و تمنای یادگیری است که منجر به رشد و توسعه همه جانبه کنشگران آن می شود.

دانشگاه محملی است برای پیگیری ایده‌های ارزشمندی که پیش از تبدیل شدن به پژوهش، باید از آموزش‌های حداقلی دانشگاهی و بایسته‌های فرهنگی بهره‌مند شوند. از این منظر دانشجویان را باید حاملان ایده‌هایی دید که باید پیش از تبدیل شدن به مضامین پژوهشی به خوبی تنقیح شوند. دانشجویان باید پیوسته در حال کار بر روی ایده‌های ارزشمند خود باشند و برای پرسش‌های خود پاسخ‌های بهتری را بجویند؛ دانشگاه بی‌اثر و بی خاصیت خواهد بود اگر این خون حیات‌بخش انسانی – فکری در رگ‌های آن جریان نداشته باشد.

دوره دکتری در هر رشته تخصصی مصداق بارزی از تحقق ایده دانشگاه است. انتظار این است که دانشجوی دکتری رشد فردی همه جانبه را در دوران تحصیل تجربه کند و با رویکرد تمنای یادگیری ضمن تشنگی در امر آموختن، خود پژوهشگری توانمند و گفتمان سازی علمی باشد و در جهت ترجمان دانش و حتی تجاری سازی آموخته ها و ایده های خود گام بردارد. دانشجویان باید خود را باور داشته و انگیزه ی فعالیت در همه ی حوزه ها را در خود حفظ کنند چرا که پیشرفت و توانمندی یک ملت به مدد دستان نخبگان، دانشجویان و دانشمندان آن رقم می خورد.

همچنین در خصوص برنامه های معاونت امور دانشگاهی بیان کردند:

معاونت امور دانشگاهی در این راستا سعی کرده است زمینه و امکانات لازم را برای دانشجویان دکتری فراهم سازد. ما محیطی را برای دانشجویان در دانشگاه در نظر گرفته ایم تا دانشجویان به صورت تمام وقت بتوانند در فعالیتهای مختلف آموزشی، پژوهشی و کارآفرینی دانشگاه همراه شوند. همچنین در مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، کمیته دانشجویی را فعال کرده ایم تا دانشجویان در برنامه های علمی مشارکت فعالی داشته باشند. اساتید توانمند گروه یادگیری الکترونیکی با صعه صدر در کنار دانشجویان هستند تا از رشد دانشجویان پشتیبانی کنند. من فکر می کنم مهارت های تیمی و مهارت های فراشناختی مدیریت زمان از عوامل موثر برای موفقیت در دکتری هستند بنابراین دانشجویان نباید از توسعه فردی در این مقطع غافل شوند. در این خصوص اطلاع از آیین نامه های آموزشی و پژوهشی حائز اهمیت است.

کلاس های دکترای یادگیری الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی مجازی تا اول آبان ماه 1400 به صورت آنلاین بوده است و دانشجویان به صورت مرتب از اول مهر ماه 1400 در سامانه یادگیری دانشگاه علوم پزشکی مجازی کلاس های خود را گذرانده اند. با توجه به شرایط فعلی ، از ابتدای آبان ماه 1400 کلاس های این گروه از دانشجویان به صورت حضوری در دانشگاه علوم پزشکی مجازی برگزار می شود. دانشجویان نیز پس از معرفی خود از محل کلاس ها بازدید کردند.

  • گروه خبری : گروه های مطالب
کلمات کلیدی:

تصاویر

WhatsApp Image 2021-11-17 at 11.10.22 WhatsApp Image 2021-11-17 at 11.10.23 (1) WhatsApp Image 2021-11-17 at 11.10.23

اطلاعیه‌ها

آرشیو

امور دانشگاهی:جشنواره آموزشی علوم تشریح

05 اسفند 1402