• 1398/09/05 - 07:54
  • بازدید: 244
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

رونمایی از دوره آموزشی پودمانی پزشکی خانواده بوسیله دکتر لاریجانی معاون آموزشی و دکتر رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت و دست اندر کاران این دوره در دانشگاه علوم پزشکی مجازی انجام شد

دکتر لاریجانی: دوره پودمانی مجازی آموزش پزشکی خانواده گامی در راستای پاسخگویی به نیازهای سلامت جامعه است

IMG_8311

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مجازی- معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اقداماتی که در راستای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی صورت گرفته، گفت: ۱۵ هزار پزشک مشغول به خدمت در شبکه بهداشت و درمان کشور، بدون تفکیک از محیط کار خود در دوره پودمانی مجازی آموزش پزشکی خانواده شرکت خواهند کرد و این برنامه اقدام گسترده‌ای در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه است.

به گزارش وبدا، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در نشست افتتاحیه دوره پودمانی مجازی آموزش پزشکی خانواده که با حضور معاون بهداشت وزارت بهداشت و جمعی از مدیران حوزه های آموزش و بهداشت این وزارتخانه در روز دوشنبه ۴ آذر ۹۸ در دانشگاه علوم پزشکی مجازی برگزار شد گفت: راه اندازی این دوره یکی از قدم ها در راستای تحول و نوآوری در آموزش است.

دکتر لاریجانی به بیانیه گام دوم انقلاب و تاکید بر تحول در این بیانیه اشاره کرد و اظهار داشت: در حوزه آموزش با مجموعه عظیم دانشگاهی روبرو هستیم. حدود ۶۷ دانشگاه و دانشکده دولتی و ۹۰ واحد غیردولتی مشغول تربیت دانشجوی علوم پزشکی هستند و حدود ۲۰۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی در کشور داریم.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار عضو هیات علمی، ۲۵۰ بیمارستان آموزشی، ۲۲ شبکه تحقیقاتی فعال داریم، گفت: در روزهای آتی شبکه های آموزشی برای پیگیری کارهای آموزشی راه اندازی خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از بسترهای خیلی خوبی که ایجاد شده بستر مجازی سازی است، اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی مجاری ارتباط با کل دانشگاههای علوم پزشکی کشور را گسترش می دهد.

وی ادامه داد: برخی کارهایی که در این دانشگاه انجام شده امروز افتتاح می شود، که نشان می دهد اساتید و دانشجویان ما چقدر از بستر آموزش مجازی استفاده می کنند. امیدواریم روزی برسد که دانشگاهها تمام درس های خود را در سایت قرار دهند و همه کشور از این درسها استفاده کنند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: حوزه آموزش کارهای زیادی را انجام می دهد اما در کنار این بحث تحول و نوآوری نگاهی است که در آموزش دنبال می شود.

وی از وجود نگاه سیستماتیک به اسناد بالادستی کشور در تدوین برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی سخن گفت و اظهار داشت: با این برنامه برای دانشگاهها یک نقشه راه خوبی برای نگاه کلی به آموزش پزشکی ایجاد شده است.

دکتر لاریجانی به بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: امروز یکی از اقداماتی که برای پاسخگویی به نیازهای جامعه انجام شده در قالب دوره پودمانی مجازی آموزش پزشکی خانواده افتتاح می شود.

وی اضافه کرد: ما نیاز ملی داشتیم که پزشکان عمومی در شبکه بهداشت و درمان کشور بتوانند با مباحث پزشکی خانواده آشنا شوند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه پزشکی خانواده یک تغییر دیدگاه است گفت: پزشکی خانواده یک حرکت بزرگی است که وزارت بهداشت انجام می دهد که کاری زمان بر است. ما می خواهیم از همین بستر ارائه خدمات برای ارتقا استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: ۱۵ هزار پزشک در شبکه بهداشت و درمان کشور مشغول به کار هستند و امروز شروع دوره ۱۵۰۰ نفر از این همکاران افتتاح می شود.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: این حرکت بزرگی است و همکاران در حین خدمت می توانند این دوره را طی کنند.

دکتر لاریجانی گفت: این دوره در همه دانشگاهها در دسترس است و این قابلیت وجود دارد که خیلی از برنامه ها به صورت آنلاین برگزار شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه آمایش سرزمین از تحولات بزرگ در آموزش علوم پزشکی است اظهار داشت: این برنامه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد و لازم است سایر بخش ها هم از این الگو استفاده کنند.

وی با اشاره به برنامه حرکت دانشگاهها به سمت دانشگاههای نسل سوم، از امکانات حوزه علوم پزشکی در این حوزه سخن گفت و اظهار داشت: به ازای هر ۱۲ عضو هیات علمی یک قرارداد پژوهشی با خارج از دانشگاه منعقد شده و حدود هزار شرکت دانش بنیان در دانشگاههای علوم پزشکی ایجاد شده است. در حال حاضر حدود ۳۵ درصد تولیدات علمی توسط اساتید علوم پزشکی تولید می شود.

دکتر لاریجانی گفت: امروز سند ملی نیروی انسانی مورد نیاز سلامت با همه مناطق آمایشی امضا شد که تا ۱۰ سال آینده چقدر نیاز به نیروی انسانی دارند.

وی از برنامه‌هایی که برای پاسخگویی به بیماری های شایع در کشور صورت گرفته سخن گفت و اظهار داشت: اعتباربخشی پزشکی عمومی برای ۱۰ سال آینده مورد تایید قرار گرفته و این دستاورد بزرگی برای حوزه علوم پزشکی است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: تمام اولویت های نقشه علمی صورت ماموریت های ویژه به دانشگاهها سپرده شده و به زودی شبکه آموزشی برای اجرای این ماموریت ها راه اندازی شود.

وی افزود: دانشگاه مجازی ثمرات زیادی برای آموزش علوم پزشکی کشور به همراه داشته دوره ها به صورت مجازی در کل کشور راه اندازی می شود. این فرصتی طلایی است و امیدواریم در سال های آتی گسترش چشمگیری پیدا کند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: با راه اندازی مراکز سنجش منطقه ای همه دانشجویان در منطقه خود آزمون بدهند و آزمون های ملی حوزه علوم پزشکی به صورت منطقه ای برگزار می شود‌.

وی ادامه داد: ۷۳ درصد آزمون های علوم پزشکی به صورت مجازی برگزار می شود و فرایند اعتباربخشی به همه دبیرخانه ها گسترش پیدا کرده است. در برنامه اعتباربخشی دبیرخانه های آموزش، ارزیابی دبیرخانه ها به صورت یکپارچه و یکسان برگزار می شود.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه زیرساخت های زیادی داریم که در ارتقای آموزش از آن استفاده می شود گفت: در دوره پودمانی مجازی پزشکی خانواده در بازه زمانی نه چندان دور ۱۵ هزار پزشک عمومی مشغول به کار این دوره را طی خواهند کرد.

وی ادامه داد: سال های زیادی برای استقرار پزشکی خانواده تلاش شده است. آموزش پزشکی خانواده در مقاطع مختلف در دست اقدام است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از آموزش پزشکی خانواده در قالب دوره های تخصص، MPH، ... سخن گفت و اظهار کرد دوره پودمانی آموزش پزشکی خانواده مزایای زیادی برای نظام سلامت دارد.

وی افزود: در این روش با آموزش گسترده مواجه هستیم، به طوری که از امروز ۱۵۰۰ نفر آموزش خود را آغاز می کنند.

دکتر لاریجانی ادامه داد: در این مسیر افراد از کار خود منفک نمی شوند و در فیلد آموزش می بینند. افراد در این دوره آموزش کاربری و متناسب با نیاز در محل کار خود می بینند.

وی با بیان اینکه آموزش تخصصی پزشکی خانواده در ۸ دانشگاه صورت میگیرد و ۷۲ دستیار در دانشگاهها مشغول به تحصیل هستند، گفت این گروه برای جایگاههای شغلی خاص تربیت می شوند و نقش هدایت کننده را در برنامخ پزشکی خانواده خواهند داشت.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه دوره پودمانی پزشکی خانواده با سیاست گذاری مشترک معاونت های آموزشی و بهداشت وزارت بهداشت برنامه ریزی شده، گفت: استانداردهای آموزش در عرصه برای پزشکان عمومی در این برنامه دنبال می شود و از بستر فناوری اطلاعات هم برای برگزاری این دوره کمک گرفته می شود.

وی از فرایند راه اندازی دوره سخن گفت و افزود دپارتمان پزشکی خانواده راه اندازی شده آموزش ترکیبی است مقدار زیادی از این دوره به صورت آنلاین برگزار می شود.

دکتر لاریجانی از برنامه های پودمان های این دوره سخن گفت و اظهار داشت: این افراد آموزش هایی برای گروه های سنی مختلف و مدیریت مراکز جامع ارائه خدمات خواهند دید. همچنین چالش های سلامتی سنین مختلف و سایر موارد مورد نیاز نیز به ایشان آموزش داده می شود.

وی درخصوص اجرای این دوره گفت: کمیته هایی تشکیل شده که متخصصین پزشکی خانواده بتوانند این تیم را هدایت کنند. همچنین اساتید در زمینه آموزش مجازی توانمند شده اند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به اهمیت نظام ارجاع اشاره کرد و گفت دانشگاههای علوم پزشکی می توانند در اجرای این برنامه نقش چشمگیری داشته باشند.

  • گروه خبری : گروه های مطالب
کلمات کلیدی:

تصاویر

IMG_8320 IMG_8243 IMG_8311 IMG_8320 1 2 3 4 5 6 7

اطلاعیه‌ها

آرشیو

امور دانشگاهی:جشنواره آموزشی علوم تشریح

05 اسفند 1402